آشنایی با شرکت سهام عام

یکی از انواع شرکت های سهامی که پیشتر به سهامی خاص آن پرداختیم، شرکت سهامی عام نام دارد. برخلاف سهامی خاص که سرمایه آن توسط افراد موسس تامین می شود، در سهامی عام سرمایه توسط مردم تامین می گردد.

همانطور که از نام شرکت پیداست، این نوع کمپانی ها با سهام چندین نفر تشکیل شده و مردم می توانند در آن سهمی داشته و درصدی از شرکت را به خود اختصاص دهند. اگر بخواهیم تعریفی داشته باشیم، باید بیان کرد که شرکت سهامی عام یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایهٔ آن از طریق فروش سهام به غیرمؤسسان (مردم) تأمین شود.

سهام شرکت های سهامی عام در سازمان بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد است. سازمان‌های بورس در برخی کشورها معمولاً شرکت‌هایی را می‌پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار قدرتمندی هستند.

سهامی-عام

در این شرکت ها موسسان با فروش بخشی از سهام خود به مردم، سرمایه شرکت را تامین می کنند، از این رو به چنین شرکت هایی سهامی عام گفته می شود. همچنین در شرکت های سهامی عام صاحبین سهام خریداری شده می توانند با فروش سهم خود به دیگری، مالکیت خود را نیز به فرد دیگر انتقال دهند.

اگر بخواهیم به شرکتی با تعداد اعضای صاحب سهم بسیار اشاره داشته باشیم، قطعا آن شرکت ها همان سهامی عام هستند. این شرکت از تعداد سهام دار بیشتری نسبت به سایر شرکت های سهامی بهره می برد و همین امر موجب شده تا عنوان موردنظر را پیدا کنند.

یکی از مزایا سهام افراد متعدد در شرکت های سهامی عام جمع شدن سهم های کوچک و تبدیل به یک سرمایه بزرگ است. در حقیقت تامین سرمایه برای یک شرکت سهامی عام آسان تر از یک شرکت سهامی خاص است، اگرچه سود حاصله می تواند برای افراد کم باشد زیرا تعداد سهام داران بیشتر هستند.

با چنین تعریفی در حال حاضر می دانید که شرکت سهامی عام چیست و تفاوتی با نوع خاص دارد.

نظرات شما

مقالات مشابه