آینده موبایل (قسمت سوم)

شکل 5. حجم ترافیک داده های تلفن همراه با نرم افزار و نوع دستگاه

تشریح احتمال نفوذ به موبایل
بریا نفوذ به یک تلفن همراه سه قسمت وجود دارد. بررسی و آشنایی با این سه قسمت کمک زیادی به کاربر در استفاده درست از موبایل خواهد کرد. چراکه هرچه بیشتر با خطرات و تهدیدات آشنا شویم با آگاهی بیشتری پا به این دنیای نا امن و مجازی خواهیم گذاشت.
سه قسمتی که برای جلوگیری از نفوذ به موبایل می بایست با آن آشنا باشیم عبارتند از:
1)دستگاه یا همان تلفن همراه
2)شبکه مورد استفاده
3)دیتا سنترها
1-دستگاه، تلفن همراه
دستگاه های موبایل اولین قسمت نفوذ به موبایل هستند. اختیار و توانایی ما در استفاده از ابزارها و وب سایت ها، اجازه و سطح دسترسی به نفوذگر را مشخص می کند. استفاده از وب سایت ها، اپلیکیشن ها و اس ام اس اجزا جدانشدنی موبایل یا تبلت هنگام استفاده از اینترنت هستند. اما این استفاده تا چه اندازه می تواند برای کاربر مفید و تا چه اندازه می تواند خطر آفرین باشد؟
در بخش اول، کاربر از طریق وب سایت، با تهدیدات زیادی روبرو است. چراکه توسط وب سایت، یک دستگاه تلفن همراه میتواند از طریق حملاتی مانند فیشینگ، فریمینگ، مرد میانی یا همان MITM، سرریز شدن بافر و ذخیره سازی دیتا مورد هجوم نفوذگر قرار بگیرد. یک کاربر با ورود به یک وب سایت در صورت آگاه نبودن به نکات امنیتی و رعایت نکردن آنها، اجازه دسترسی به گوشی خود را برای یک مهاجم صادر کرده است و این نوع از حملات، از مهمترین و در عین حال آسانترین راه نفوذ به یک دستگاه تلفن همراه است. در بخش دوم، کاربر ممکن است از طریق smsphishing مورد هجوم قرار گیرد. این نوع حمله نوعی از فیشینگ است که طی آن، کلاهبردار و مهاجم یک پیغام متنی به موبایل قربانی میفرستد و اطلاعات مهم و حساس شما را مثل اطلاعات شخصی یا مالی را از طریق یک لینک اشتباه و مخرب و یا وب سایت جعلی، درخواست می کند. این روش نزدیک به 6 سال است که در حال انجام است. بر طبق گفته های یک محقق امنیتی، اسپم های پیامکی در آمریکا از سال 2012 تا سال 2016 ، حدود 90% افزایش داشته، به عبارت دیگر یکی از هر 3 پیام کوتاه شامل smsphishing بوده و توانسته افراد زیادی را قربانی کند.

نظرات شما