تفاوت فاینانس و ریفاینانس

هنگامی که می خواهند پروژه عمرانی بزرگی را آغاز کنند بسیار درباره ریفاینانس و فاینانس صحبت هایی می شود که ممکن است در ابتدا برای شما جای تعجب باشد و معنا و مفهومی نداشته باشد. در تعریف فاینانس باید بیان داشت که این کلمه در لغت به معنای مالیه یا تامین مالی کردن بوده و بیشتر در زمینه سرمایه گذاری ها به استفاده از آن پرداخته می شود. در فاینانس تامین مالی برای سرمایه گذاری ها از طریق منابع داخلی که شامل دریافت وام ارزی می شود، انجام می گیرد.

فاینانس

مدت زمان استفاده از تسهیلات فاینانس تقریبا بین ۱ تا ۳ سال بوده و مدت دوره بازپرداخت نیز بیش از ۵ تا ۱۵ سال بسته به پروژه موردنظر می باشد.

ریفاینانس

اعتبار اسنادی ریفاینانس به نوعی تسهیلات اعتباری گفته می شود که در چارچوب یک لاین اعتباری کوتاه مدت میان دو بانک یا موسسه مالی تحت قراردادی انجام خواهد گرفت. بوسیله این خط اعتباری وجه کالا مورد قرارداد بین خریدار و فروشنده در هنگام معامله اسناد حمل به صورت نقدی که به فروشنده پرداخت می گردد و در سوی دیگر بانک باز کننده وجوه پرداختی به فروشنده توسط بانک کارگزار در یک سال بعد به همراه قراردادی از خریدار را دریافت و بازپرداختی دارد.

 

این مطلب را حتما بخوانید: تفاوت بین موسسه مالی و بانک

 

تمامی بازرگانان یا واردکنندگان جهت واردات کالا، قطعات یدکی، مواد اولیه، ماشین آلات خطوط تولیدی و برخی دیگر از لاین های اعتباری بین بانک ها با حداکثر مدت یک سال جهت بازگشایی اعتبار اسنادی ریفاینانس عمل کنند. به بهره گیری تسهیلات بین بانک ها کوتاه مدت را ریفاینانس نیز می گویند.

برخی بانک ها با کمک شعبه های خارج از کشور و منابع مالی خارجی امر پرداخت تسهیلات ارزی کوتاه مدت را در قالب لاین های اعتباری ریفاینانس انجام می دهند که نسبت به سود تسهیلات ریالی سود بسیار کمتری داشته و برای واردکنندگان کمک شایانی محسوب می شود و هزینه تمام شده واردات کالا را کم می کند.

استفاده از تسهیلات کوتاه مدت تنها تا یک سال از زمان معامله اسناد انجام می گیرد. همچنین ریفاینانس با تسهیلات سه، شش و نه ماه به شکل خاص با مدت زمان کمتر از یک سال در بانک مورد نظر عامل قابل انجام است.

اما تفاوت بین ریفاینانس و فاینانس چیست؟

تفاوت فاینانس و رفینانس 

تفاوت این دو مبحث به موارد زیر مربوط شده که به شکل صریحی به آن پرداخته شد تا جای سوالی باقی نماند.

  • پرداخت تسهیلات به بانکهای خارجی در ریفاینانس توسط بانک های تجاری و در فاینانس توسط بانک مرکزی تضمین شده است.
  • استفاده کنندگان از تسهیلات فاینانس شامل اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمانها و شرکتهای دولتی می‌باشند اما در تسهیلات ریفاینانس علاوه بر اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت ها و سازمانهای وابسته به دولت، چنانچه از منابع بودجه عمومی کشور به طور کلی و یا برای ثبت سفارش خاصی استفاده نمی نمایند مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود.
  • حداکثر مدت جهت اعطای تسهیلات ریفاینانس تا یکسال و برای فاینانس بیش از یکسال می‌باشد.
  • از تسهیلات فاینانس برای خرید و احداث پروژه‌ های سرمایه‌ای و تجهیزات، ماشین‌ آلات خطوط تولیدی و خدمات اعم از نصب و راه اندازی، آموزش و دانش فنی استفاده می‌گردد در حالیکه از تسهیلات ریفاینانس برای ورود کالاهای خاصی است که بانک تعیین می‌کند استفاده می‌شود.

اختلاف دو موضوع به موارد فوق ختم شده و شامل موارد دیگری نمی شود.

نظرات شما

مقالات مشابه