کارها و وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

کارها و وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با توجه به رشد و روند کسب و کار اینترنتی و افرادی که به کسب‌ وکارهای اینترنتی علاقه‌مند هستند می توان گفت که این افراد به این نکته دست یافته اند که با رشد و توسعه فضای کسب‌ و کار و استارتاپی های اینترنتی کم‌ کم وارد شغل های جدیدی شده و جای خود را در این محیط باز کرده‌اند. در نتیجه می اندیشم به اینکه با پیداش کسب و کار ها و شغل های جدید، و با تعیین یک چارچوب مشخص و مشخص کردن حیطه و وظایف آن شغل میتوان یک هدف کلی از آن بدست آورد و بر طبق آن یادگیری و آموزش های مورد نیاز انجام شود.

 

وظایف دیجیتال مارکتینگ

 

در کشور ما دیجیتال مارکتینگ خیلی نو و جوان است و افراد و کارشناس مربوطه که خبره باشند در این زمینه هم به بسیار کم هستند. گاها احساس می شود که شرکت هایی که به دنبال کارشناس و افراد خبره در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ هستند در تشخیص اینکه چه خواسته و یا انتظاراتی از آن فرد دارند یا اصلا نمیدانند دقیقا چه میخواهند یا دچار اشتباه میشوند و فقط به صرف اینکه چون سایتی دارند درنتیجه باید یک کارشناس دیجیتال مارکتر هم داشته باشند برایشان قابل توجه باشد.

دیجیتال مارکتینگ همانند یک چتر است که مواردی مثلemail marketing SEO, advertising ,SEM, content marketing, online,Social media , strategy را پوشش می دهد. به طور معمول کسانی که به عنوان کارشناس و در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت و کار میکند با همه ی این توانایی ها و مهارت ها آشناست و در یکی ازاین مهارت ها از همه بهتر است. مثل فردی که مدیریت میداند ودر این زمینه با یکی از مهارت ها مثل استراتژی یا مذاکره یا برندینگ سازی و یا بازاریابی مهارت بیشتری دارد.

حال تصمیم دارم در مورد شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ در ادامه توضیحاتی ارائه داده و برای کامل شدن این مطالب هم از چند منبع خوب استفاده شد. و سعی شده از چند منبع دیگر استفاده شود تا بیشتر پربارتر شود.


شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ
Tracking conversion rates and making improvements to the website
کارشناس دیجیتال مارکتینگ یکی از وظایف مهمی که دارد سنجش و اندازه‌گیری نرخ تبدیل "Conversion rate" است.
این فعالیت و کارها باید به صورت مداوم صورت گیرد و بر اساس نتیجه گیری که مورد انتظار با هدف ها مشخص شده بود، اصلاحات مورد نیاز انجام می شود.
برای هر هدفی نرخ تبدیل می‌تواند باشد مثل تعداد جذب لید، تعداد کلیک روی لینک های داخل ایمیل، تعداد دانلود یک فایل، تعداد فروش، از یک صفحه، میزان بازدید و ...
Developing and managing digital marketing campaigns
در دیجیتال مارکتینگ توسعه و مدیریت کمپین‌های مربوطه یکی از کارهای اجتناب‌ناپذیر است.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید یا با کمک تیم یا با خلاقیت خودش، کمپین‌های متنوعی و خوبی را ایجاد و توسعه دهد و همچنین بتواند آنها را خوب مدیریت کند. البته در نظر داشته باشین در مورد راه اندازی کمپین باید تمام کمپین‌ها مورد سنجش و برسی قرار بگیرند و فقط با راه اندازی کمپین توجیه‌ پذیر نیست.

 

وظایف دیجیتال مارکتینگ

 


Utilizing a range of techniques including paid search, SEO and PPC
دیجیتال مارکتینگ همانند یک سقف است که همه ی تکنیک‌ ها زیر آن قرار میگیرد.کارشناس دیجیتال مارکتینگ علاوه بر اینکه با این تکنیک‌ها باید آشنا باشد همچنین باید توانایی استفاده ی خوب از آنها را نیز داشته باشد.


به طور مثال برای جلو بردن افزایش ترافیک و جذب بازدید کننده بیشتر از سئو استفاده کند.
با مفهوم و بهینه‌سازی paid search آشنا باشد و همچنین بتوانند در جاهایی که نیاز و لازم است تا جایی که امکان دارد بابت هر کلیک مبلغ را کم کند یا بگونه ای بتواند برای جذب ترافیک بهترین عبارات مناسب را انتخاب کند.
یا به طور مثلا با انواع مختلف سایت های PPC آشنا باشد و بعد از همکاری با هر کدام از آن بر اساس میزان کیفیت بهترین سایت PPC را انتخاب کند.

Overseeing the social media strategy for the company
کسی که می تواند روی شبکه های اجتماعی شرکت نظارت داشته باشد کارشناس دیجیتال مارکتینگ می باشد و او باید استراتژی درستی برای حضور و بودن در این فضا را انتخاب کند.
صرفا این نگاه که پست قرار دادن در شبکه های اجتماعی به بهانه اینکه می خواهیم این شبکه های شرکت را بروز نگه داریم دلیل موجه‌. خوبی برای حضور در این فضاهای اجتماعی نیست. مثلا امروز حادثه پلاسکو را تسلیت گفتیم ، ناراحت شدیم و ابراز همدردی کردیم ، در روز فردا پیشاپیش نوروز را تبریک نگیم و کاربران را به رقص و شادی سال جدید دعوت نکنیم.

Collaborate with agencies and other vendor partners
همواره کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با همکاران و شرکت های مختلف در ارتباط باشد و از ظرفیت و دانش آن ها برای پیشبرد اهداف و ایجاد هم‌ افزایی با کیفیت بالا استفاده کند.
یقینا این هم‌ افزایی باید در اهداف و در جهت بدست آوردن منافع تجاری مجموعه باشد در غیر اینصورت هیچکس بی هدف نمی تواند بدنبال هم‌افزایی باشد.

 

وظایف دیجیتال مارکتینگ


Managing online brand and product campaigns to raise brand awareness
توجه کارشناس دیجیتال مارکتینگ به برندینگ شدن مجموعه زیاد و حتما در آن باید مدیریت خوبی داشته باشد.
به طور مثال با استفاده از آگاهی، تبلیغات می توان مخاطبین را با برند مورد نظر، نام و محصولات مجموعه را افزایش دهد و در مجموع از این روش تلاش شود که فروش و برندینگ سازی را در آینده زیادتر و افزایش دهد.
آموزش کامل تبلیغات و نحوه تبلیغات اثربخش را در آینده به آن حتما اشاره خواهد شد.

Managing the redesign of the company website
کارشناس دیجیتال مارکتینگ یکی دیگر از وظایفی که دارد آن است که با ترفندها و اطلاعات روز دنیا در طراحی وب سایت و تجربه کاربری آشنایی داشته باشد.
کارشناس دیجیتال مارکتینگ حتما نیازی ندارد که در CSS , HTML و زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد بلکه کارشناس دیجیتال مارکتینگ می تواند با برسی و دیدن وب سایت هایی که از نظر تجربه کاربری ، دیزاین و طراحی در سطح بالاتری هستند را میتواند الگو برداری نماید و از آن در طراحی مجدد وب سایت شرکت مورد نظر استفاده کند.
معمولا تغییرات در طراحی وب سایت توسط تیم فنی آن شرکت انجام می‌شود.

Responsibility for planning and budgetary control of all digital marketing
به طورمعمول فردی که مسئول و عهده‌دار بخش بازاریابی دیجیتال است دو حالت را برای برنامه‌ریزی و بودجه خود در نظر دارد.
• برای تبلیغات و برنامه ‌های بازاریابی بودجه‌ای مشخص تعیین شده است.
• و یا باید براساس نیاز و برنامه ‌ریزی که برای بازاریابی انجام داده است بودجه دریافت کند.
حال این موضوع که انتخاب کدام روش بهتر و در اولویت قرار دارد کاملا به استراتژی و میزان بودجه ای که مد نظر است بستگی دارد. شخصی که مسئول بازاریابی دیجیتال است باید قادر به کنترل بودجه و برنامه‌ریزی بر روی همه ی فعالیت های بازاریابی داشته باشد.

 

وظایف دیجیتال مارکتینگ


Evaluating customer research, market conditions and competitor data
دیگر هنرها و فعالیت‏های مدیر دیجیتال مارکتینگ این می‏باشد که قادر باشد تا بر روی نیازها و خواسته‌های بازار و مشتری تحقیق کند و فعالیت‏های سازمان و خود را در راستای نیاز بازار و مشتری مطابقت دهد. بازار را خوب جستجو نماید و در زمینه‏ی تشخیص ترند بازار توانمند باشد. همچنین قادر باشد رقبای خویش را تحلیل نماید.
به طور مثال اگر در تجارت الکترونیک فعالیت و کاری انجام می‏دهد می‏تواند تنوع محصولات رقبا و تعداد کالاهای رقبا را تحلیل نماید و یا مثلا بازخورد سئوی سایت خود را با رقیب مقایسه و تحلیل انجام دهد و در مجموع آن را توسط ابزارهای کاربردی در سئو بررسی نماید و یا اگر در زمینه بلاگ فعالیت دارد تمرکز خود را بر روی تعداد مطلب های انتشار داده شده‌ توسط رقیب در روز و ماه، انتخاب موضوع محتوا ، نوع محتوا قرار دهد.
همچنین میتوان بیان کرد برای تحلیل بهتر و مقایسه در گروه‏های استراتژیک رقبا، عملگرهای مختلفی را میتوان انتخاب کرد که در اینجا به یکی از روش‏های تحلیل و برسی رقبا اشاره می شود.

Review new technologies and keep the company at the forefront of developments in digital marketing
از مهمترین فعالیت‏هایی که به صورت مداوم باید کارشناس دیجیتال مارکتینگ توجه داشته باشد آشنایی با به روزترین و جدیدترین تکنولوژی‏ها را داشته باشد همچنین این کارشناس با استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها می‏تواند فعالیت‌های خود را در زمینه بازاریابی به بهترین نحو انجام دهد.

علی ۱۳۹۷/۰۳/۲۷( تایید نگردیده است. )

مطلب خوبی بود. ممنون

پاسخ مدیر

خواهش میکنم. مطالب بیشتری در این زمینه آماده و منتشر میشه.

نظرات شما

مقالات مشابه